Jednou z najväčších výziev, ktorým každý webový analytik čelí, je nájsť spôsob, akým vizualizovať dáta klientovi čo možno najzrozumiteľnejším spôsobom. Pri analýze kľúčových slov je táto potreba o to naliehavejšia.
Prečo vôbec riešiť vizualizáciu dát?
Analýzu kľúčových slov používajú pri svojej práci prevažne SEO a PPC špecialisti. SEO špecialisti pri návrhu architektúry webu, či pri vytváraní nového obsahu, PPC špecialisti pri vytváraní a optimalizácii PPC kampaní.
Netreba však zabúdať, že analýza kľúčových slov je tiež veľkým pomocníkom pre vedenie firmy. Predstavme si e-shop, ktorý predáva kuchynské vybavenie a bytové doplnky. Analýza kľúčových slov vie majiteľovi e-shopu našepkať, ktorým smerom by sa mohol uberať. Samozrejme, do rozhodovania vstupujú mnohé externé faktory, ako napr. sortiment dodávateľov a marža, ale vďaka analýze kľúčových slov majiteľ e-shopu vie, po akých produktoch je dopyt zo strany zákazníkov.
Zatiaľ čo vyššie spomenutí SEO a PPC špecialisti nemajú problém s čítaním (a hlavne pochopením) dát vo forme tabuľky v Google Sheets, klienti s tým častokrát problém majú, keďže nevedia, čo v datasete hľadať. A nalejme si čistého vína, kontingenčné tabuľky sú častokrát „vyšší dívčí“.
Data Studio dashboard pre analýzu kľúčových slov
Dlho som sa zamýšľal nad tým, ako vizualizovať dáta z analýzy kľúčových slov čo najzrozumiteľnejším spôsobom pre klienta. Môžete si v Exceli či Google Sheets navytvárať jednotlivé reporty, môžete pracne vytvoriť PDF, kde klientovi všetko „polopate“ vysvetlíte. A tam to väčšinou skončí…
Report v Data Studiu umožňuje klientom veľmi jednoducho vytvárať hĺbkové analýzy. Interaktívne filtre, či už drop-down alebo posuvníkové filtre pre numerické dáta, umožňujú vyselektovať z datasetu presne tú skupinu kľúčových slov, ktorá užívateľa zaujíma.
Pre tieto prípady som nadizajnoval dashboard v mojom obľúbenom Data Studiu, ktorý zobrazuje dáta z niekoľkých pohľadov. Dashboard obsahuje zatiaľ 4 stránky, a to:
- Celkový prehľad
- Sezónnosť
- Porovnanie short tail vs. long tail kľúčových slov
- Potenciálne príležitosti
Ďalším vylepšením dashboardu by mohla byť stránka pre potreby PPC špecialistov, prípadne SEO report, kde by boli dáta obohatené o údaje z Google Search Console.
Ak vás tento report zaujal a chceli by ste ho používať pre svoje analýzy kľúčových slov, template si môžete zakúpiť na stránke DataStudioTemplates.com, alebo ma kontaktujte.